Sunday, June 10, 2012

Apa itu GAAP?

GAAP adalah singkatan dari Generally Accepted Accounting Principles atau Prinsip-prinsip  piawaian perakaunan yang diterima umum. GAAP adalah  standard umum akauntansi dan perusahaan yang telah dikembangkan selama bertahun-tahun, dan yang digunakan oleh perniagaan untuk mengatur informasi kewangan mereka menjadi catatan transaksi akuntansi yang ringkas dalam pelaporan kewangan.
                Salah satu alasan untuk menggunakan GAAP adalah agar pembaca laporan kewangan di beberapa perusahaan memiliki dasar yang memadai untuk perbandingan, kerana semua perusahaan yang menggunakan GAAP telah membuat laporan kewangan dengan menggunakan tatacara yang sama.  
Antara perkara yang termasuk dalam susunan GAAP ialah:

1. Laporan kewangan 
2. Aktiviti
3. Kewajipan
4. Keadilan
5. Pendapatan
6. Beban
7. Penggabungan usaha
8. Derivatif dan lindung nilai
9. Nilai wajar
10. Mata wang asing
11. Sewa
12. Non
 moneteri  transaksi
13. Kejadian setelah pelaporan kewangan


GAAP--"generally accepted accounting principles"--are a common set of accounting rules, standards and procedures. They are used to prepare, present and report financial statements for publicly traded and privately held companies, nonprofit entities and federal and state governments in the United States. GAAP are not written in law, but are a combination of authoritative standards set by policy boards that help creditors, investors and auditors make better financial decisions. These decisions help the economy run more efficiently.

No comments:

Post a Comment